KYUNGJOO PARK
‘ 환․상․공․간(幻․想․空․間 The Fantastic · Space) ’ 속의 ‘희․망․찾․기’
박경주
‘환․상․공․간’은 나르시시즘 을 권하는 현대 사회 속에서 작품 이미지와 자신을 동일시하거나 스스로가 주체가 되어‘ 내 안에 있는 또 다른 나 ’ 를 표현하고 있다.‘환․상․공․간’은 상상계에서 가공된 수많은 다중적 자아들의 주체분열을 나타내는 나르시시즘을 주제로 네오 팝 아트의 미학과 다양한 매체를 이용하였다. 현대인의 복잡하고, 단순하고, 심오하고, 그리고 가벼운 다중성은 자연스러운 것이고, 그것이 항상 같이 따라다니는 것 이라면 ‘숨은그림찾기’ 게임을 하듯이 즐기자는 의미를 담고 있다.
‘환․상․공․간’속에서는 대중문화 속에서 차용되어 재해석된 사물의 이미지들이 현대인의 파편화된 욕망이 되어 부유(浮游)하고 있다. “욕망은 욕망을 욕망한다.”라고 라캉이 말했듯이‘환․상․공․간’은 욕망이 모여 있는‘욕망의 가게’또는‘욕망의 축제’의 장소가 된다. 이것들은 실재에서는 자신이 원하는 대로 ‘되지못함’, 그리고 ‘갖지 못함’에 대한 욕망의 대상을 상징한다. 작품의 배경으로 많이 쓰이는 부유하는 숫자와 아이콘들은 팽창된 욕망이 폭발하면서 생긴 분열된 자아들이다.
‘환․상․공․간’은 ‘상상(想像) ’ 과 ‘실재(實在) ’, 그리고 '낯익음(canny)'과 ’낯설음(uncanny)',의 무의식적인 양가성이 공존하는 곳이다. ‘환․상․공․간’을 들어서는 순간 파편적 형태와 색채에서 낯선 느낌을 받을지도 모른다. 현대인을 표현한 물질문명 속의 욕망의 기호이자 현대인의 아이덴티티를 나타내는 이미지를 가진 TV, 전화기. 카메라, 전구, 핸드백, 구두 그리고 숫자 등은 우리에게 친숙한 것들이다. ‘환․상․공․간’ 속에서 이런 물건들의 이미지를 단편적으로 차용하여 상징화 시켰을 때 익숙한 물건이었음에도 불구하고 사람들은 매우 낯선 느낌을 받기도 한다. 그러나 ‘환․상․ 공․간’속에 존재하는 상상적 자아의 이미지들을 통해서 ‘갖고 싶어 하는’ 현대인의 물질문명 속의 욕망의 기호를 읽게 되면‘나와 다르지 않다 ’라는 낯익은 느낌을 받을 수 있다.
‘환․상․공․간’은 겉으로 보이는 아름답고 귀한 것과 드러낼 수 없는 마음속의 유치하고 가벼운 본성 등이 ‘동시개봉’되고 있다. 작품의 주체들인 <환상공주>, <물방울 리본머리 여자>, <해바라기 머리 남자> 등은 연구자의 시선으로 바라본 현대인의 모습이다. 그리고 <환상공주>의 왕관과 눈물로 변하는 사랑은 물질적 충족과 정신적 충족이 동등하지 않다는 데서 나타나는 허무함의 표현이다. 또한 입으로는 사랑을 말하면서 눈동자에서는 핸드백과 거울이 나타나는<물방울 리본머리 여자>는 소비주의와 외모지상주의 문화를 대변하고 있다. 욕망의 아이콘인 해바라기가 너무 무거워서 고개를 가누지 못하고, 얼굴에는 숫자가 나타나고 있는 <해바라기 머리 남자>의 모습은 이 시대의‘ 자아상(自我像) ’일 수도 있다.
‘환․상․공․간’에서는 대중문화 속에서 볼 수 있는 사물의 이미지들이 현대인의 결핍된 욕망으로 표현되었고, 결핍되어 파편화된 욕망은 다중적 자아로 분열을 거듭하면서 나타나는 것을 볼 수 있다. 작품 속에서 욕망의 주체를 나타내는 반복되는 이미지들은 서로 대립하지도 않으며 주도권을 장악하려고도 하지 않는다. 주체로부터 생성된 다양한 자아들은 ‘환상공간’연작을 상상적이고, 감각적이고, 가볍고, 유쾌하고, 산만하고, 야하고, 화려고, 그리고 허무하게 만들면서 그냥 사이좋게 공간에서 떠돌고 있을 뿐이다. 이와 같은 나르시시즘의 축제가 진행되고 있는‘ 환․상․공․간 ’에서 반성이나 비판의 사유가 아닌, 같이 부유하면서 공감하자는 것이 작가의 의도이다. 그리하여‘ 환․상․공․간 ’이라는 가상공간의 이미지를 통하여‘또 다른 나’를 찾아서 대리만족을 느낄 수 있다면,‘자아찾기 ’=‘희망찾기 ’라는 긍정적인 공식이 성립되지 않을까?
'Finding a hope' in 'The Fantastic Space'
Kyungjoo Park
The series of 'The Fantastic Space' identifies the image of the works and egos in the modern society recommending narcissism and represents 'another self inside of me', beinga principal. The series of 'The Fantastic Space‘ used the Neo Pop Art aesthetics and a variety of media based on split subject of numerous multiple identity fabricated in the imagnary. Modern people's complex, simple, profound and light multiplicity is natural and It contains the meaning of the enjoyment like playing a pictorial puzzle if it is accompanied all the time.
In the series of 'The Fantastic Space' , the images of objects, borrowed from the popular culture and reinterpreted, become the fragmented desire of modern people and float. As Jacques Lacan said, "A Desire calls a desire.", the series of 'The Fantastic Space‘ becomes "A store of a desire" or the venue for "The carnival of desires" where the desire her. This symbolizes the subject of the desire about 'Cannot be done as wanted' and 'Cannot be possessed' in the real world. The floating numbers and icons used as the background of the works are the split egos made from the explosion of the distent desires.
In the series of 'The Fantastic Space' , unconscious ambivalence of 'imagination', 'reality', canny' and 'uncanny' co-exist. Once entering 'The Fantastic Space' , you may feel the unfamiliarity from the fragmented shapes and shiny bright colors. TV, telephone, cameras, light bulbs, handbags, shoes, and number with the images representing the identity of modern people and the symbols of desire in the material world representing modern people are familiar to us. Although they are the familiar objects when the images of them are fragmentarily borrowed and symbolized in 'The Fantastic Space' , people are likely to feel unfamiliarity. However, when reading the codes of the desire in the material world of modern people, 'wanting to have‘ through the images of imaginary egos existing in 'The Fantastic Space', they are likely to feel the familiarity, 'Not different from me'.
In 'The Fantastic Space' , the superficially beautiful things and the light and childish inner nature that cannot be unveiled are released at the same time. The themes of the works,<The fantastic princess>, <The woman with a bubble ribbon>, <The man with sunflower head> and so on, are the appearance of modern people looked through my vision. And the crown of <The fantastic princess> and the love changing into tears represent the vanity arising from the unequality between material satisfaction and spiritual satisfaction. Also, <The woman with a bubble ribbon>, speaks for the culture, the supremacy of appearance and consumerism. The appearance of <The man with sunflower head> that cannot keep the head straight because the sunflower, the icon of desire, is too heavy and with numbers on the face, can be the self-image in this era.
In the series of 'The Fantastic Space', the images of the objects that can be seen in the popular culture are represented as the impoverished desire of modern people, and the impoverished and fragmented desires keep splitting into multiple egos. The repeated images representing the principals of desires in theworks are neither confronting with each other nor taking the initiatives. Various egos generated from the principals make the series of 'The Fantastic Space' , imaginative, sensual, light, pleasant, distracting, erotic colorful, and sometimes vain, and drift in the space at unity. This carnival of narcissism for floating and empathizing together, not for the reflection and the criticism in 'The fantastic Space' is my intention. Thus, would not that established the positive formula, 'self-finding= finding a hope', if vicarious satisfaction can be got through 'The Fantastic Space', the image of a virtual space?